13 Nisan 2014 Pazar

Avans Ayarı Nasıl Yapılır?(Resimli Anlatım)(Tofaş,Şahin,Doğan,Kartal)

Merhabalar... Bugün sizlerle elektronik yada platin ateşlemeli araçlarda basit bir yolla fabrika ayarlarına uygun avans ayarı nasıl yapılır onu birlikte göreceğiz.... Avans ayarı nedir; İçten yanmalı benzinli motorlarda bilindiği üzere benzin buji yardımı ile yakılmaktadır. buji ağzında oluşturulan yüksek voltaja bağlı kıvılcım, sıkışmış olan benzin-hava karışımını ateşleyerek yanmanın oluşumu sağlamaktadır. Yanma sonunda oluşan ısı enerjisi de, pistonu aşağı itmek için kullanılır. Ateşleme zamanı teorik olarak piston en üst noktada, yani sıkıştırmanın en yüksek olduğu anda olması gerekir. Ancak...bilindiği üzere en yüksek verim, benzin-hava karışımının tamamının yanması sonucunda meydana gelir. Silindir içerisine emilen benzin-hava karışımı ise, buji çakar çakmaz yanıp bitmez...Yanmanın bir süresi vardır ve bu süre motorun yaklaşık olarak 10-30 derecelik bir hareketine tekabul eder. Eğer piston en üst noktada ateşleme başlar ise, ateşlemenin bittiği anda silindir aşağı doğru harekete geçmiş, hatta 10 derece geçmiş bile olacaktır. Bu durumda eğer içerideki karışımı silindir üst ölü noktaya gelmeden önce ateşletirsek, yanmanın başlangıcından sonuna kadar geçen sürede piston en üst noktaya gelecek, böylece yanma sonunda en yüksek verim alınacaktır. Avans ayarı bazı durumlarda + veya - şekilde artırılıp azaltılabilir. ancak en ideal durum fabrika verilerine göre ayar yapmaktır. Avans değeri en sağlılı olarak avans tabancası motor çalışırken yapılır. Ancak aşağıda basit bir yolla fabrika verilerine göre avans yapma işlemini göstereceğim. Bunun için gerekli olanlar... 1 adet pense...(bobin kablo ucunun biraz sıkılabilmesi için gerekli) M18-19 yıldız anahtar...(M19 kombine veya tek anahtar da olur...Açıkağız anahtar kaçırma yapabileceğinden tavsye etmiyorum) M13 kombine, M12-13 açıkağız veya yıldız anahtar 1 adet buji (aslında buji olmayabilir. Bobin kablosu direkt gövdeye dokundurularak da bu işlem yapılabilir. Ama çok sağlıklı olmuyor. Bu nedenle bir adet buji bulundurulması çok daha kolay ve etkili bir ayar yapmanızı sağlıyor.) Şimdi...aracınızı boşa alıyorsunuz. LPG anahtarını kapalı konuma getiriyorsunuz. Motor kaputunu açıp....başlıyorsunuz...


en altta krank kasnağı, onun üzerinde de sarı olarak egzantirik kapağını göreceksiniz. Kapağın üzerinde 3 adet çizgi vardır. Krank kasnağının üzerinde ise bir adet çentik. Şimdi M19 anahtarı, sarı kapağın önündeki civataya takın (krank kasnağı üzerindekine değil) Anahtarı aşağı bastırarak kasnağı çevirin...Kasnak üzerindeki çentiğin, egzantirik muhafazası üzerinde yer alan ve ortada bulunan çizginin karşılığına gelecek şekilde döndürün.




bobinden gelen ve ile distribütör üzerine takılan akım kablosunu çıkartın. Ucunu pense ile hafifce açın. Elinizdeki bujiye göre ayarlayın ve bujiyi bu kaploya takın...


Eğer elinizde hali hazırda buji yoksa, bu kabloyu gövdeye yaklaştırarak (dokundurmadan) da bu işlemi yapabilirsiniz. Bujiyi dikkatlice gövdenin üzerine bırakın. Buji ağzının size dönük olmasına dikkat edin. Şimdi M13 anahtar ile distribütörün altındaki civatayı gevşetin (çok değil....Tatlı bir sıkılık olması kafi)


Aracınızın kontağını açık konuma getirin.
 DİKKAT.....BU İŞLEM ESNASINDA LPG ANAHTARI MUTLAKA KAPALI KONUMUNDA OLMALIDIR. 
 Çevirme işlemini tam tur olarak yapmayın. Eğer çevrek tur çevirdiğinizde bile hala çıtlama duymadıysanız, ters istikamette çevirerek aynı konuma tekrar gelmeye çalışın... Şimdi....dikkatlice ditribütörü sağa sola oynatın. Buji ağzında kıvılcım gördüğünüz yada bir çıt sesi duyduğunuz an distibütörü sabitleyin. Bu işlemi çok sakin ve yavaş yapmalısınız. Çıt sesini duyduğunuzda yada kıvılcımı gördüğünüzde distribütörün altındaki M13 civatayı sıkın. Bu işlemi emin olmak için birkaç kez tekrarlayın. Hep aynı yerde çıtlama yada kıvılcım çıkışı olup olmadığını gözlemleyin. Emin olduktan sonra işlemi sonlandırın. KOLAY GELSİN.... http://www.tofasteam.com/

Hiç yorum yok: